Efter en omfattande bunkring kommmer jag äntligen iväg från Landskrona den 17/6. Vid midnatt är jag framme i den trevliga hamnen Råå där mitt äventyr startar. Min plan är att efter en ”mellanlandning” på Anholt sedan nå Limfjordens mynning. Alternativet hade varit att utgå från Gilleleje.
Hallands Väderö
Första etappen går till Hallands väderö, en sträcka på 30 M (sjömil). Vid spetsen av Kullen planar båten i 8,3 knop! Här gör jag dock en stor blunder. Kraftiga vågor möter från två håll och jag försöker rädda min spristång som är av trä. Den går av och jag håller mig med blöta händer kvar i masten. På hallands väderö ha,nar jag i err midsommarfirande.
Anholt
Ön Anholt ligger mitt i Kattegatt och är lämplig för en ”mellanlandning”. Det blir min nästa etapp på drygt 40 M. Vädret slår om till grått. Vinden är S-SV 5-10 m/s vilket är bra och betyder halv vind. Efter 9 timmar är jag framme mycket trött. Mycket piggare blir jag blir jag då jag hamnar mitt i firandet av Sankt Hans. (dansk midsommar.) Starka kulingvindar – alltid åt fel håll – gör att jag blir inblåst på ön i fyra dygn.
Hals och Egense
Till Hals i mynningen av Limfjorden är det 45 M. En dag uppstår ett litet fönster där vindriktningen är någorlunda rätt. ”It’s now or newer”. Vågorna på Kattegat är så stora att horisonten försvinner i vågdalarna. Jag måste passa varenda våg med rodret.
Aalborg
Det blåser nu storm och kuling överallt i omgivningen så det tar några dagar innan jag kan puttra vidare för motor in i fjorden. Naturligtvis i motström! Först går jag till den lilla hamnen Nørre Uttrup. I ännu starkare motström går jag sedan under de två broarna. Ålborg är en mycket fin gammal sjöfartsstad där det finns mycket att titta på.
Haverslev och promenerad till Løgstør
Jag gillar små hamnar så nästa stop blir Hverslev. Løgstør, ”Muslingebyen”, är den stora turistmagneten som är ett måste att besöka. Det blåser dock 12 m/s så jag lämnar båten för att vandra dit som tillfällig ”landkrabba”. Det beslutet ångrar jag verkligen inte, vare sig prommenaden eller besöket på Fjordmuseet. Läs mera
Glyngsøre
Så blir det äntligen dags att sätta segel för första gången sedan jag gick in i fjorden. Att segla fritt på Løgstør breding utan utan att behöva hålla sig i smala rännor är underbart. Solsken och lätt bris ända fram till Glyngøre i Sallingssund.
Lemvig
Hårt väder, krabb sjö, motorstopp och på grund. Lemvig blir till sist min räddning.
Ut på Atlanten i sol!
Efter nästan fem veckor, sju bekymmer och åtta bedrövelser är jag så äntligen framme. Nordsjön, som är en del av Atlanten, visar sig från sin allra bästa sida. Det var ju detta jag har väntat på – och väntat ut. Framför mig ligger blott blått hav ända till de brittiska öarna. Min båt Tanja styr nu sig själv med surrat roder så varför inte fortsätta?
Hemfärd
Hos oss i södra Skandinavien blåser vindarna till 75% från väst. Därför borde det ju bli en smal sak att segla hem med vinden i ostlig riktning. Men det blev inte riktigt.
Summering
Sommaren 2013 var på många sätt fantastisk. Det var varmt med mycket sol och lite regn. För mig som seglare felade dock en viktig faktor: Det blåste nästan alltid åt fel håll! Jag kände mig ändå glad över att ha nått det mål jag satt upp. Ordspråket säger ju dessutom ”Ju långsammare man färdas dess då mera hinner man se”. Bilderna du sett är kanske inte är så märkvärdiga för dig men för mig är varje bild förknippad med ett minne som jag kommer att bära med mig för resten av livet. En känsla, ett ljud, en lukt och dessutom en smak, en smak av salt vatten från Stlanten i sol.
Seglatsen tid: Precis två månader
Seglad distans: 508 M (sjömil)
Bensinförbrukning: ca 50 liter
Kosnad för hamnavgifter, totalt: DKK 2,460:-